Onthulling winnende logo voor jubileumjaar

Dinsdag 27 mei werd het winnende ontwerp voor het officiële logo voor het jubileumjaar ‘Westervoort 1300 jaar’ in het gemeentehuis van Westervoort onthuld. Het winnende ontwerp werd gemaakt door Martijn Schouten.

De bekendmaking werd gedaan door Hans Hovens van de stuurgroep Westervoort 1300 jaar, en het logo werd onthuld door burgemeester Arend van Hout en jurylid Sascha Wensveen. Het winnende ontwerp werd uiteindelijk gekozen uit een gevarieerd aanbod van inzendingen, waaruit volgens de jury veel betrokkenheid sprak.

De stuurgroep Westervoort 1300 jaar schreef eerder de ontwerpwedstrijd uit om zo de voorbereidingen voor het jubileumjaar in 2026 feestelijk te starten. De opdracht luidde:
Maak een origineel, kleurrijk logo waarin ‘Westervoort’ en ‘1300’ duidelijk terugkomen – én dat grafisch breed toepasbaar is.

Van alle gemaakte ontwerpen bleven er drie over. Zij werden gemaakt door Esther Poortier, Karlo Bolder en Martijn Schouten. De jury – een mix van Westervoorters van jong tot oud – was onder de indruk. De keuze viel op het kleurrijke ontwerp van Martijn. Jurylid Sascha Wensveen lichtte de keus van de jury toe: “Het ontwerp is fris, vrolijk en duidelijk. Alles klopt gewoon: het oog voor detail, de balans en de grafische toepasbaarheid. Echt een terechte winnaar.”

Martijn Schouten (43), geboren en getogen in Westervoort, is werkzaam als grafisch ontwerper. Zijn winnende logo zal het verbindende beeldmerk vormen van het jubileumjaar in 2026. Het wordt gebruikt bij alle communicatie over het 1300-jarig bestaan van Westervoort, komt op het gemeentelijke briefpapier naast het officiële logo van Westervoort en zal waarschijnlijk ook prijken op promotiemateriaal zoals vlaggen en banners.

Voor zijn winnende ontwerp ontving Martijn Schouten een leuke attentie, maar vooral de eer en eeuwige roem als bedenker van hét jubileumlogo van Westervoort 1300 jaar.